wtorek, 1 października 2013

Ekranizacje lepsze od powieści

Rzadko ale jednak się zdarzają ekranizacje leprze od oryginału czyli książki. Po prostu czasami reżyser, producent a nawet aktorzy potrafią nadać obrazowi jeszcze więcej życia i sensu w danej historii niż autor powieści i pokazać to lepiej niż sobie to wyobrażaliśmy czytając. Zapraszam na moją dziesiątkę takich filmów których pierwowzór - powieść - nie poruszyła mnie ani trochę. Kolejność nie ma znaczenia.
1. Drive
Film jest brutalny, od razu muszę o tym wspomnieć. A dialogów jest więcej w klasztorze zakonników niż w tym filmie. Jednak cały jest świetny. Muzyka cudowna. A Ryan Gosling powala na kolana. Powieść Jamesa Sallisa jest natomiast beznadziejna. Krótka bo chyba coś koło stu stron, niemalże nowela a jednak tak wieje nudą że aż jej nie skończyłem.






2. Prestiż
Pojedynek magów w wykonaniu Christiana Bale oraz Hugh Jackmana jest fenomenalna. Nie ma się co dziwić reżyserem jest Christopher Nolan. Książkę Christophera Priesta natomiast omijajcie z daleka. Nuda, nuda nuda. Przeczytałem ją do końca ale bardzo się różni od filmu i bardzo się męczyłem. Wiele jest akcji których w scenariuszu nie ma. I dobrze, zepsułyby tylko film.






2. Dexter (Demony dobrego Dextera)
Serial jest oparty na serii książek Jeff'a Lindsay'a o których się nie wypowiem bo przeczytałem tylko pierwszą cześć. Przeczytałem bo słyszałem że wszyscy się zachwycają nad serialem a że ja lubię pierw oryginał poznać sięgnąłem po nią. I pożałowałem. Książka to beznadziejnie nudne przemyślenia psychopaty. Tak to pamiętam. Jednak serial i tak obejrzałem. Pierwszy sezon wymiata. Warto obejrzeć, jednak kolejne (mówię o drugim i trzecim) to już spadek formy. Zapomnijcie że pierwsza była książka.



4. Jestem Legendą
Nie przepadam za Will'em Smithem ale filmy nie które nawet ciekawe. Ten do nich jak najbardziej należy. I nawet mimo tego że większość czasy oglądamy właśnie tylko jego mordkę. Film polecam nie z oficjalnym zakończeniem ale z alternatywnym które bardziej mi przypadło do gustu (ciekawi zajrzą tu!). Książka jest beznadziejna. Może dlatego że została napisana w 1954 roku.





5. Solaris
Nawet nasz narodowy pisarz SCI-Fi się załapał. Film nie porywa akcją bo nie ma jej za bardzo ale klimacik jest i mimo nuuuuudy film jest fajniejszy od książki. Lema nie czytałem żadnej powieści oprócz tej i jeżeli wszystkie tak opisuje naukowo jak podręcznik do fizyki jądrowej to ja dziękuje.






6. Godzina zemsty
I znów film jest świetnym kryminałem czy thrillerem gangsterskim a książka to nuda do potęgi. Kolejna którą chyba nie dokończyłem, już nie pamiętam.








7. To
Muszę przyznać że King'a powieści to nie byle jakie historie. To nie jest zwyczajny tylko horror. To powieści grozy, thrillery psychologiczne i świetnie opisane strachy nas wszystkich bo przecież każdy z nas się czegoś boi. Jednak ta powieść nie przypadła mi do gustu. Szczególnie scena w kanałach pod koniec książki gdy wszyscy bohaterowie którymi są dzieci... ah nie będę pisał. To było nie smaczne. Film również nie jest górnych lotów ale pamiętam że jak byłem mały to strasznie się bałem. Obejrzany po latach już nie ma takiego oddziaływania jednak klimacik jest.



8. Forrest Gump
I teraz pewnie podpadłem niektórym ale naprawdę książka mi się strasznie nie podobała. Nuuuuuuuda. Dokończyłem ale żałuję bo to zmarnowane kilka godzin. Film jest o niebo lepszy chociaż też się nad nim jakoś nie rozczulam. Dramat jak dramat.






9. Trzynasty wojownik
Strasznie się zawiodłem na tej książce bo autor pisał naprawdę świetne powieści chociażby "Jurassic Park", "Kula", "Państwo strachu" czy "Rój" a tu taka porażka. No rzekłbym że żenada w porównaniu z całą resztą. Film mimo kiepskiego Antonio jest ciekawy.






10. Planeta małp
Czy stara seria czy nowa ekranizacja - każda jest świetna. Chociaż chyba te stare bardziej mi się podobają (co ja mam z tymi starociami?). Sądziłem że książka będzie tak samo fajna. A tu niespodzianka. Już nawet nie tylko słaba powieść ale w ogóle słabe SCI-FI. Nie polecam tej ani żadnej z wyżej wymienionych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz